tirsdag den 26. januar 2016

klassepræmien indløses

Jeg har gennem mange år haft et kryds-system i mine klasser.
På tavlen har vi haft en firkant, hvor eleverne kunne samle krydser. Et kryds skal eleven gøre sig fortjent til, når vedkommende yder en ekstra indsats. Man kan være ekstra hjælpsom eller yde en ekstra indsats i undervisningen. Eleverne følger ikke de samme regler. De gode/dygtige elever kræver jeg mere af end de elever, hvor ting kan være svære. Krydset tjenes ind til klassen og når der på et tidspunkt er lige så mange krydser, som der er elever i klassen, får de en præmie. Det kan være en legetime, se en film, komme på tur,
Min klasse ved også at hvis de beder om et kryds, hvis jeg f.eks. har rost dem for noget, så får de ikke noget kryds. Krydssystemet minder også mig om at lægge mærke til, når de elever, der har det svært fagligt eller socialt, får gjort det jeg gerne vil have mere af.

Nogle elever har fået kryds, når de blev bedre til at komme til tiden om morgenen. Eller hvis de havde gjort sig ekstra umage med en opgave. Måske havde de været ekstra opmærksomme og hjælpsomme overfor en klassekammerat.

Når en elev får et kryds jubler hele klassen, for det er jo et fælles projekt at samle krydser.

I dag fik de kage og saft og vi lavede en masse sjove/skæve konkurrencer og lege, hvor det handlede om at have det sjovt, grine og dyrke og bare være sammen. Nogle af legene er beskrevet nedenfor.


Hvem laver den flotteste snemand? De fik en rulle toiletpapir, et papkrus, et crepebånd og to sorte cirkler.

Tegn og gæt. Tre hold dyster mod hinanden. Under tavlen ligger der en bunke navneord, som de skal tegne på tavlen. Når holdet gætter ordet kommer den næste op. Hvem bliver først færdig med bunken? Der løbes fra den ene klasseende til den anden.
De tre hold i fuld gang

Kan I se hvad jeg tegner?

Det gælder om at vende tæppet om uden at røre gulvet med kroppen. to hold dyster mod hinanden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar