torsdag den 4. februar 2016

Kan det gøres mindre bøvlet med tests i indskolingen?

Løbende gennem skoleåret skal vores elever igennem forskellige test eller deltage i diverse undersøgelser. Nogle gange er det en noget kompliceret tekst, der skal skrives i bjælken. Dette giver især udfordringer i de små klasser, hvor eleverne ikke er så hjemmevante på tastaturet.

I øjeblikket er 2. årgang i gang med at afprøve noget nyt testmateriale. Her bliver lærerne bedt om at få eleverne til at skrive følgende for at komme ind på hjemmesiden

https://skriftsprogligudvikling.hogrefe.dk/

Det er noget af en udfordring for eleverne. Mange bogstaver kan glemmes eller byttes om.

Jeg har derfor lavet en enkel WIX-hjemmeside med foreløbig to knapper på. Den har en mere enkel tilgang. Eleverne skal skrive følgende i bjælken øverst i browseren for at komme ind:


Herefter kommer de ind på denne side, hvor de skal trykke på knappen Tryk HER

Det går nemmere og hurtigere at komme ind. Hvis jeg vil have en kortere og mere smart tekst, skal jeg betale for det og det vil jeg ikke. Den gratis version må due .

Jeg har tidligere prøvet at lægge genveje ud på skrivebordet på skolens maskiner. Men har oplevet at de er blevet fjernet igen. Så nu prøver jeg dette. 

Det tager ikke mange minutter at lave nye links på siden eller fjerne links, der ikke bruges mere. I næste uge skal min klasse lave en national og kommunal trivselsundersøgelse. Så tester jeg det selv på mine egne elever.

Nogle vil måske spørge hvorfor jeg ikke bare lægger en genvej på Elevintra eller klassens blog. Men Elevintra har jeg bevidst valgt fra til min nuværende klasse, da vi fik at vide at Skoleintra skulle udfases til noget andet. Jeg vil ikke bruge tid og energi på noget, som så ryger i skraldespanden. Og vores blog har jeg ikke haft overskud og tid til at få tjekket op og færdiggjort, så den kan det jeg vil have den skal. Der er bare aldrig tid nok til det hele.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar