torsdag den 4. februar 2016

vi samler på gode og fælles oplevelser i min klasse

Min nuværende klasse er den tredje klasse, som jeg har fået lov til at være klasselærer for. Jeg har igennem alle årene blevet mere og mere klar på, hvad jeg fandt vigtigt som klasselærer og hvad jeg ville bruge energi på sammen med mine elever.
Først og fremmest samler vi på gode oplevelser sammen. Relationsarbejdet i klassen er vigtigt. Jo mere trygge og jo bedre vi kender hinanden, jo nemmere er det at skabe et arbejds/være-rum, hvor alle trives.
På min skole er vi så heldige at vores ledelse prioriterer klasselærertid og vi klasselærere får tid til den opgave.

Jeg er lige hjemkommet fra en fantastisk tur til Kattegatcentret hvor klassen har sovet med hajer. Vi var 24 elever, 5 forældre og en klasselærer med på turen. ALLE børn deltog.
Jeg giver gerne tid fra min klasselærertid til sådanne projekter. Sådan en tur giver energi til mig. Da jeg lå i hajtunellen i min sovepose med to af knægtene i min klasse og kiggede op på hajerne, der svømmede rundt over vores hoveder følte jeg mig heldig og fyldt med energi.

En af mine sovemakkere den aften

Jeg har prøvet at sætte de gode oplevelser i system, så der sker noget løbende hen over året. Traditioner er gode. Det er noget som eleverne kan se frem til og glæde sig til. Det er også nemmere for klassens forældre at der kører en form for rutiner/traditioner i en klasse.
Til forældremøder kan der være meget engagement og initiativ. Men når hverdagen melder sig, så bliver de gode ideer og planer ikke altid til noget. Vi lærere skal huske at flertallet af forældre gerne vil gøre en ekstra indsats . Tænker vi det ind, kan meget lade sig gøre. Jeg er meget bevidst om at få forældrene på banen, så jeg nogle gange bare skal møde op og være med i et par timer.

Jeg træner i at blive god til at lytte til mine forældre. Mange af de ting, jeg har sat i værk har ofte været inspireret af en forælder. Det bedste råd jeg har fået var i min første klasse jeg havde. Faderen hed Lars og vi sad i klasserådet og diskuterede hvilke arrangementer, der skulle laves. Jeg slog på at det var vigtigt at eleverne fik nogle oplevelser med deres forældre uden at deres søskende skulle med, og Lars pointerede at han mente det var vigtigt at hele familien deltog. Det råd prøvede jeg af i praksis. Og det råd har jeg taget til mig. Jeg laver aldrig aftenarrangementer hvor søskende ikke må være med. Og jeg laver altid et arrangement hvert år, hvor hele familien må komme. Når min klasse og jeg inviterer hele familien, så sætter vi os selv på spil. Klassen skal på banen og vise noget. Vi skal udfordres.

I min klasse har vi følgende traditioner:

August måned: Klassen deltager i Marselis Skolestafet. Det er en stafet i forbindelse med Marselisløbet. Til løbet løber eleverne 10x200 meter.


Forberedelse: Melde klassen til på hjemmesiden. Lave en tilmelding på Forældreintra. Der skal deltage fem piger og fem drenge for at have nok løbere.
Selve dagen mødes vi på Tangkrogen, hvor vi får udleveret trøjer og numre. Eleverne deltager i stafetten og bagefter sidder vi og hygger med kaffe og kage, som forældrene har med.
Hurtigt, nemt og hyggeligt. Det tager 2 timer. Og det er GRATIS

November måned: Fælles madlavning med forældre og søskende i madkundskabslokalet. Klassens forældreråd står for arrangementet og jeg er blot med til arrangementet.
Min rolle er at få låst op på skolen, så de kan gøre klar. Mens de gør klar, sidder jeg og arbejder på skolen. Arrangementet tager 2,5-3 timer. Jeg får snakket med mange forældre, får god mad og hygget sammen med eleverne.


Bedsteforældredag: I løbet af året har vi en bedsteforældredag, hvor elever laver en aktivitet sammen med bedsteforældrene. I 1. klasse havde vi en klippedag til jul. I 2. klasse havde vi om skolen i gamle dage og lege. i 3. klasse havde vi store bagedag til jul. I 4. klasse forventer jeg at lave en dag med faget håndværk og design sammen med eleverne og bedsteforældrene. Det foregår i skoletiden og er en del af undervisningen. Jeg kan kun sige mine bedsteforældre styrer for vildt....

Tryk på billedet

Nytårskur den første uge af januar: I år har vi startet en ny tradition med nytårskur den første fredag i januar. Forældre inviteres til den første lektion, hvor vi skåler for det nye år og ved bordene får børn og forældre en snak om hvilke nytårsfortsætter, der vil være gode til at klassen kan blive endnu bedre at være i. Ideen har jeg fundet på forældrefiduser.dk Al information, brev, indkøbslister ligger klar. 
Meget lidt forarbejde og det foregår i undervisningen. 

I foråret afholder jeg et aftenarrangement for hele familien: I 1. klasse lavede vi læseteater med fabler og små eventyr, hvor nogle elever læste historierne op og andre elever spillede dem.
I 2. klasse lavede vi zoologisk have, hvor alle elever var dyrepassere og familierne kom rundt og fik en masse at vide om deres dyr. Her i 3. klasse har jeg endelig fundet på hvad vi skal lave. Vi skal lave genre-teater, hvor eleverne skal lave en forestilling med små sketches med forskellige genrer. Planen er at eleverne skal lave meget af manuskript-arbejdet selv. Det glæder jeg mig til at komme i gang med. Jeg er heldig at have en mor i klassen, der underviser voksne i teater og hun har lovet at hjælpe mig i processen.
Her kommer jeg til at lægge mange kræfter i. Men jeg har brug for at sprælle lidt en gang imellem, ellers så mister jeg gejsten og gnisten i mit arbejde. Ofte får jeg så meget igen fra mine elever og deres familier.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar