søndag den 10. januar 2016

Nytårstaler lavet i første uge af 2016

Min 3. klasse har endnu engang skullet lave nytårstaler. Jeg havde afsat et flertal af mine lektioner i løbet af ugen til forløbet.

En kort skitse af ugens forløb:

Mandag 2 lektioner:
Vi startede med at se dronningens nytårstale. Bagefter svarede eleverne på en Kahoot, hvor de forskellige bordgrupper dystede mod hinanden. Jeg havde lavet 10 spørgsmål til nytårstalen.


Dronningens nytårtale fundet på Youtube

Et af spørgsmålene til talen


Eleverne fik en A3 side med et skema , hvor de skulle vælge de stikord ud fra deres lektiehæfte.  Herefter skulle de starte på deres egen nytårstale. Vi startede fælles på Google Drev med at lave et nyt dokument, der skulle hedde Nytårstale 2015 og deres navn.
Skemaet er hentet fra Cool It´s nytårsforløb fra sidste år. Jeg har bare ændret lidt i tekst og årstal. Se HER

Tirsdag 1 lektion + mulighed for at arbejde i lektiestunden:
Jeg havde fundet tre små klip inde på DR´s Ultra Nyt om Danmark, udlandet og musik og sport i 2015. Eleverne så de tre klip til inspiration. De findes HER
Eleverne arbejdede videre på nytårstalen på skolens chromebooks.

Der skrives på talerne

Onsdag 2 lektioner:
Fortsat skrivearbejde på talen. Nogle enkelte gik i gang med at øve på deres tale.

Torsdag 1 lektion:
Sidste chance for at skrive på talen. Hvis de ville arbejde videre måtte det foregå hjemmefra. Jeg lovede først at printe talerne ud, fredag morgen. Eleverne kan ikke printe direkte ud fra skolens chromebooks. De deler derfor deres dokument med mig, så jeg både kan følge med i hvad de laver og kan printe deres ting ud. De skal på sigt have lært at bruge Follow me-print.

Fredag 5 lektioner:

De første to lektioner skulle de bruge til at øve sig på talen. Første lektion på egen hånd og anden lektion sammen med deres bordgruppe.  For ikke at forstyrre hinanden blev grupperne fordelt over et større område. Når en elev læste sin tale op havde de tre andre fra gruppen en kopi af talen og et støtteark, der skulle hjælpe dem, når de gav respons. De skulle give et godt råd og en kompliment. Vi prøver på at have fokus på at hjælpe og tale hinanden op.

Der lytte opmærksomt til talen og gives kommentarer

De tre sidste lektioner blev brugt til at optage talerne. En bordgruppe af gangen blev klassen, hvor vi optog talen. Jeg havde linet op med en grøn bagbeklædning, et bord med hvid dug, flag og levende lys.
Et fotostativ med Ipad stod klar til optagelse.

Vi nåede at få optaget 22 nytårstaler. Der var pres på og det blev ikke bedre af at min Ipad ikke kunne rumme optagelserne, så vi måtte ind og låne ekstra ipads undervejs.
Til gengæld var eleverne meget fokuserede og ville gerne gøre det så godt som muligt.



Jeg er lidt nervøs for om lyden er god nok. Men det må jeg så bare finde en løsning på.
Alle optagelser er blevet smidt op på en kanal på Skoletube via Skoletube-appen på skolens Ipads. Her ligger de og venter på at blive arbejdet videre med. Jeg har nemlig lovet eleverne at de kan få lagt et billede ind bag ved. Næste år skal eleverne arbejde med videoptagelserne i grupper, hvor de hjælper hinanden med at optage og lægge filmen på Skoletube.

Udfordringer undervejs er der altid.
Skolens chromebooks driller nogle af mine elever. De kan ikke logge på maskinen med eget login. Så bliver skærmen mørk og fejlfarvet. Det betyder at jeg må logge på og åbne et Inkognito-vindue til dem i Chrome. Så lykkes det.

Jeg har også måttet guide nogle forældre via telefonen, da deres børn ikke har kunnet få adgang til Google Drev på familiens computer og derfor ikke kunne arbejde videre med deres nytårstale. Det sker nogle gange, når flere i familien har en Google-konto. Jeg er ikke hardcore i det tekniske, men jeg kender en smutvej, man kan bruge, når problemet opstår.
Jeg har derfor guidet dem til at lære at åbne et inkognito-vindue i Chrome-browseren.

For nogle elever er det også grænseoverskridende at lade sig optage på video, som andre skal se. De stiller store krav til sig selv og bliver usikre. Men vi fik alle i hus.
Vi lavede videooptagelser i klassen. Det betyder at vi ved nogle optagelser fik støj med på optagelsen, da der løb elever rundt udenfor. Skolen har ikke noget rum, der er lydisoleret. En irritationskilde, der er svær at gøre noget ved.

Jeg ville gerne have nået at give kommentarer til deres taler undervejs, men jeg har været presset på tid. Kan dog se at nogle elever ikke har udnyttet deres tid fornuftigt nok i processen. De har simpelthen nået for lidt. Talen er blevet for kort i forhold til den tid, der er blevet sat af. Men samtidig er der andre elever, der virkelig er gået all in.

Råd til mig selv:
Hold fast i tidsplanen undervejs. Giv klar besked ved lektionens start, hvad jeg forventer at de skal nå i løbet af lektionen. Bliv ved med at opfordre dem til at støtte hinanden og bakke op. Giv konkret feedback på deres ting. Ros konkret og direkte.

I næste uge skal eleverne vælge baggrundsbillede til deres nytårstale. Herefter færdiggør jeg projektet. Satser på at nogle elever vil tillade mig at vise et par af deres taler her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar