lørdag den 9. januar 2016

Nytårskur i min 3. klasse

Vi har indført en ny tradition i min 3. klasse.
Første fredag i det nye år 2016 inviterede eleverne og jeg klassens forældre til nytårskur.

Ideen fandt jeg på hjemmesiden forældrefiduser.dk, Her ligger et grydeklart koncept lige til at kopiere.

Invitationen ligger som en word-fil lige til at rette i og printe ud


Lige før juleferien sendte vi en invitation hjem i tasken og inde på Forældreintra lå der en tilmelding klar. Jeg havde valgt at tage fredag morgen i første lektion i håb om at forældrene kunne komme omkring skolen inden arbejdstid.

En indkøbsliste var også med på Forældrefiduser, så jeg var forbi Rema 1000 for at købe danskvand, hyldeblomstsaft, chips, vindruer og lidt slik. Hurtigt overstået.
På skolens depot fandt jeg hvide velourduge, kandelabre, stearinlys, plasticglas og servietter, i skolens køkken var der skåle og brødkurve. Og hjemme havde jeg rester af serpentinere fra nytårsaften.

I løbet af ugen snakkede eleverne og jeg om nytårskuren og hvad der skulle ske. Forsigtigt spurgte jeg om nogle ville hjælpe torsdag efter skoletid og fredag morgen inden forældrene kom. Den var mange af eleverne helt klart med på og jeg havde utallige hjælpere både torsdag eftermiddag og fredag morgen. Flere forældre fortalte at deres børn havde været meget opsatte på at skulle komme i skole tidligt, for de havde jo lovet at hjælpe til.
Jeg havde opfordret eleverne til at tage pænt tøj på og det forpligter jo. Derfor måtte jeg ind og låne en glimmerkjole af min datter og stable mig selv op på høje hæle. Men så var jeg også festklar.

Vi arbejder på at gøre klassen klar til nytårskur
Bordene er klar

Inden eleverne kom for at gøre det sidste klar, havde jeg skrevet en lille tekst på tavlen. Lagt postits frem og kuglepenne. Der var nemlig en lille opgave til bordene.

Der kom over 30 forældre på besøg. Eleverne fulgte dem på plads og gav dem en "drink". Jeg bød velkommen på klassens og mine vegne og vi ønskede alle hinanden et godt nytår. En dejlig lektion med glade børn og forældre. Masser af god stemning og hyggesnak på tværs.
For at give plads i klassen havde vi fjernet alle stolene i klassen.
Nu fik bordene den opgave at komme med ideer til hvordan det kunne blive endnu bedre at være og lære i 3.A. Svarene blev skrevet på små postits sedler, som de skulle sætte op på tavlen.
Til sidst læste jeg alle svarene op højt i klassen.


Lidt indtryk fra vores nytårskur

Sedlerne er blevet gemt. De skal bruges i klassens tid. Her skal vi nærlæse forslagene og gøre dem mere konkrete. Til sidst vil de blive samlet i en plakat med nytårsfortsæt, som skal hænge i klassen. jeg glæder mig til at komme i gang med opgaven sammen med eleverne:)


Klassen og jeg er klar til at gentage arrangementet næste år. Næste år vil jeg trække mig mere og overlade flere af opgaverne til eleverne. Blandt andet med at byde velkommen og sætte gang i aktiviteterne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar