søndag den 20. december 2015

Sidste afsnit i min pakkekalender-føljeton



Det er søndag d. 20 december og juleferien er startet. Den har været ventet med længsel:)
Mit indlæg i dag bliver det sidste omkring min klasse projekt med at lave pakkekalender til deres familier.
Klassen og jeg har fået fantastisk respons fra forældre og bedsteforældre. En bedstemor skrev et brev, som hun bad mig om at læse op for klassen. Her skrev hun blandt andet at det var hendes første pakkekalender, hun havde fået som voksen og at hun dagligt glædede sig til at åbne dagens kuvert.

Jeg har lavet en lille video, hvor jeg kort gennemgår de forskellige kuverters indhold. Kasserne stod linet op på en lang række i klassen. Lige klar til det store show, hvor eleverne skulle samle alle kuverter i poser.



Nedenunder kan I se min tjekliste, som jeg støttede mig til undervejs og som også måtte ændres et par gange.
Dato
I kuverten
Inspiration, materialer etc
1
2 bogmærker
Et lille udvalg HER
2
1 vinterhistorie
6 grupper i klassen havde hver skrevet en julehistorie om nissen Buller. Læs om forløbet HER
3
lodtrækning

4
Sang fra skolens kor
Se video HER

5
Hjemmebagte pebernødder med opskrift
Der var 5 hjemmebagte pebernødder  og opskrifter med fra vores bagedag med bedsteforældrene.
6
2. julehistorie

7
Julequiz mod 3.A
Læs mere HER
8
5 til og fra kort
Se billede HER
9
Lille bog med mønster
Inspiration butik i byen HER. Eleverne brugte dem som inspiration til deres egne forsider. Se HER
10
Vitello
Læs mere HER
11
3. vinterhistorie

12
lodtrækning

13
4. vinterhistorie

14
Tre på stribe med julekugler
spilleplade med mælkelåg som brikker
15
Lav en julekugle
Læs mere HER
16
5. vinterhistorie

17
lodtrækning

18
Fold et kræmmerhus
Se billede HER
19
Julekugle i Hama
Se billede HER
20
lodtrækning

21
Opskriftsbog fra 3.A
Se bog HER
22
Den lille pige med svovlstikkerne

23
6. vinterhistorie

24
Glædelig jul fra 3.A
En julesang fra klassen HER

Klassens forældre sponsorerede gaver til de fire lodtrækninger, som vi havde i løbet af december.

Et lille udvalg af gaverne

De dage, hvor der var lodtrækning trak vi lod i klassen. De elever der havde trukket lodder blev fotograferet sammen med pakkerne og vi lagde vindernumrene ud på nettet. I dagens kuvert lå der en QR-kode til en WIX-side.


Den var oprettet i forvejen og så skulle jeg bare lægge et billede ind og vindernumrene. Det fungere rigtigt godt. Jeg havde skrevet op hvilke pakkekalendere, som hver elev fik med hjem. Det var derfor nemt at give dem gaverne med hjem til vinderen i familien. Ungerne elskede de dage, hvor vi skulle trække lod:)

Eksempel på lodtrækningsfoto. 
Se en WIX-side HER

Jeg er blevet meget klogere i løbet af vores arbejde med kalenderen. Det handler meget om struktur og rammer. Lige nu går overvejelserne på om jeg vil prøve at gentage det igen næste år. For jeg må jo erkende at det har krævet mere tid end jeg lige havde regnet med. Men samtidig har der været så mange stunder undervejs hvor projektet har gjort en forskel. Vi har arbejdet med noget konkret, der skulle sælges. Det kræver at man skal gøre sig umage. Deadlines skal overholdes. Vi skal hjælpe hinanden. Og først og fremmest er det et fælles projekt, som vi har været sammen om. Og jeg går allerede og lægger planer om hvad vi skal prøve af næste år. Næste år er eleverne også et år ældre og kan magte flere opgaver. Nu må jeg håbe på at forældrene også bider på ideen til næste år:)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar