søndag den 13. december 2015

Quiz i klassen

Jeg har længe gået og taget skridt til at få bragt quiz-værktøjet Kahoot på banen i min klasse. Men det er kun blevet til tanker.
I forbindelse med pakkekalenderen øjnede jeg en mulighed for at få værktøjet i spil. Jeg ville lave en quiz til bedsteforældrene/forældrene og vi skulle i klassen så tage den samme quiz med Kahoot i klassen. Det skulle blive en form for battle mellem eleverne og deres familier.

Kahoot-quizen egner sig bare ikke til at sende ud til pakkekalenderdeltagerne, da det kræver at de skal logge sig ind på samme tid som klassen og de skal kunne se svarmulighederne, som vises på projektoren. Derfor måtte jeg finde et andet quiz-redskab, som egnede sig til en smartphone.

Valget faldt på Quizpedia. Nok mere en tilfældighed, da jeg i desperation ledte på nettet. Men den var let at manøvre i og lave en quiz i.


Spørgsmålene fandt jeg på nettet i de utallige juleqiuzzer, som man kan finde.

Tanken havde jo oprindeligt været at eleverne skulle dyste samme dag, som quizzen kom i pakkekalenderen. Men jeg havde lige overset at jeg var på kursus den dag.
I stedet tog vi quizzen dagen efter. Min bekymring om at eleverne havde smartphones nok i klassen og om de kunne finde ud af at få Kahoot ned på deres mobil, blev gjort til skamme.
Til gengæld drillede netværket og flere af eleverne røg af.

Her tjekkes resultatet på tavlen.

Nu glæder jeg mig til at få afprøvet Kahoot i min undervisning, hvor tanken er at grupper byder ind med svar. Klassen består af 6 bordgrupper, så jeg håber at vi ikke vil opleve at gruppens mobil ryger af nettet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar