søndag den 29. november 2015

Hvor henter du din inspiration til undervisningen fra?

Jeg er altid på jagt efter gode ideer, som jeg kan omsætte i min undervisning.Netttet er et godt sted at lede, men der er også andre muligheder.

I november og december går jeg ofte på forskellige julemarkeder for at blive inspireret.

Min datter går på  STU-uddannelsen Turmalin på Steinerskolen. I år havde skolen jubilæum og havde derfor valgt at afholde julemarked i Ridehuset i Aarhus.

Her sælger elever, forældre og personale alverdens ting. Jeg faldt over nogle små nisser, som elever nede i indskolingen nemt kan lave og som er et godt ekstra projekt i håndværk og design, her op til jul. De fandtes i mange forskellige afskygninger og her er de tre nisser, som jeg købte med hjem. De er ikke større end en tyk finger.


I dag har jeg været i Kolding og besøgt Julebazaren, som Designskolen Kolding afholder.




Her var der meget inspiration at hente. Nogle ting køber jeg og andre ideer skriver jeg ned som note i Evernote. Jeg har ikke samvittighed til at tage billeder af deres ting.




Denne gang faldt jeg over følgende ideer:
En kombineret lysestage til stearinlys og fyrfadslys. Består af en rektangulær klods med to huller i forskellig størrelse. Et begynderprojekt i håndværk og design

Her er de samlet i posen. Enkel og flot indpakning
Klistermærker med forskellige motiver lagt i en cellofanpose, hvor den blev samlet af et stykke foldet karton med navn på

En god ide til et måske kommende pakkekalenderprojekt i 4. klasse. Eleverne kan designe deres egne små stickers enten som sort/hvide tegninger eller i farver, som kan printes på på A4-sider klistermærker, som kan klippes ud enkeltvis. Her kan jeg se masser af muligheder
Indpakningen kan eleverne også selv lave, hvor de selv skriver og tegner.

Jeg købte nogle smukke kort med en tegning og et vers om jul.

Min ide er at overføre ideen også til pakkekalenderen næste år, hvor vi skal arbejde med selv at lave digte og lave billeder, der passer til digtet.

Pynt til juletræet.

Her var jeg især interesseret i juletræet, der var lavet af gummi med tryk på. Her kunne der arbejdes med dekoration/tryk på gummi og blive lavet som et samlesæt til pakkekalenderen.

Jeg faldt over nogle nøgleringe med hjemmelavede perler. Inspirationen var at eleverne selv skulle lave deres egne perler og lege med farver og form. Perlerne skulle så bruges til nøgleringe. Endnu en god ide til pakkekalenderen næste år.

Se video om hvordan man kan lave perler HER

Der blev lavet origami af gamle tegneserier. Det virkede ret godt. Og jeg så flag-faner lavet af gamle Anders And blade.

Nogle af væggene var beklædt med metalplader med huller i. Jeg tænker det er en god ide til at bruge som opslagstavler i vores nye håndværk og design-lokale. Man kan bruge magneter og kroge til ophæng.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar