tirsdag den 20. januar 2015

Nytårstaler i 2. klasse

Endnu engang skulle mine elever stifte bekendskab med emne nytårstaler efter juleferien.
Vi lavede det også, da de gik i 1. klasse.
Dengang var opgaven mere enkel og jeg stillede ikke de samme krav.
Her i 2. klasse blev der stillet lidt større krav og rammerne blev udbygget. I 1. klasse skulle eleverne udfylde et stikordsskema med enten ord eller billeder og disse ord og billeder var deres manuskript til talen.

Her i 2. klasse startede vi ud med at skrive stikord om året, der var gået og det nye år, der kom.
Alle fik udleveret et A3-ark med et skema, der skulle udfyldes. Jeg havde i klassens ugeplan også opfordret forældrene til at snakke med dere børn om hvad der var sket i deres familie. Flere forældre havde talt med deres børn og nogle elever havde stikord/sætninger med hjemmefra.

Her kan I se to udfyldte skemaer med stikord


Herefter blev eleverne bedt om at lave en kladde/udkast, som de skulle skrive i hånden. Opgaven var at bruge de stikord, som de havde nedfældet tidligere. Samtidig skulle de have fokus på hvordan man starter en nytårstale og hvordan den sluttes.

Et eksempel på en kladde

Nu skulle nytårstalen skrives ind på computer. Vi arbejder med Google Drev og eleverne oprettede deres eget dokument, som de delte med mig. Det gav mig mulighed for at kommentere deres arbejde og komme med råd til det videre arbejde. En hjælp, når det ikke altid kan lade sig gøre at komme omkring alle elever i undervisningen. 

Nogle gange må der revideres lidt i ens tekst. Så ændrer vi det med blyant.

Nu blev det tid med at øve sig på talen. Enten for sig selv eller med andre elever. Når eleven følte sig klar optog vi deres tale.

Vi bruger skolens MiniIpad til optagelse. Vi har et specialcover, som MiniIpaden kan sættes ind i og som kan sættes på en kamerafod. Meget nem at arbejde med. Fordelen er at elevernes film kan overføres til skoletube-kanalen direkte gennem Skoletube-appen. 

Makayamo-cover sat på fotostativ

Jeg har en livlig klasse, som jeg ikke bare kan forlade, når vi skal optage deres nytårstaler. Derfor har jeg haft stor glæde af klassens pædagog, der har hjulpet med mange af optagelserne. Uden ham ville det være svært. Heldigvis bliver eleverne større og næste år, skal de selv på banen og styre al optagelsen selv.

En af mine drenges nytårstaler

Jeg havde afsat en uge af til forløbet. Men måtte spæde til med flere timer ugen efter. Det spændende i processen var at flere børn klart kunne huske forløbet fra sidste år og brugte de erfaringer som de havde gjort året før. F.eks. forklarede en af pigerne vores klassepædagog, at det var vigtigt at hun talte højt og tydeligt. For det havde hun ikke været så god til året før.

Nytårskanalen blev lagt ud som et opslag på Forældreintra og samtidig også som en et link i genvejslisten. Vi har kode på til Forældrene og eleverne kan logge sig på med deres Uni Login.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar