torsdag den 15. januar 2015

I Can Animate

I dag prøvede min 2. klasse for første gang kræfter med appen I Can Animate på skolens miniipads.





Målet var at lære appen at kende og lave en lille film.

Jeg gennemgik meget kort appen og viste dem kun det mest grundliggende. Som forberedelse havde de fået lov til at lave figurer i modellervoks eller på papir.

Jeg havde 6 miniipads til rådighed og klassen blev delt i 6 grupper.
Den størtste udfordring var at få vores miniipads til at stå/sidde fast, mens eleverne tog billeder til stop-motion. Vi har ingen covers til vores ipads, så nogle ipads klistrede vi fast til vores trappe med malertape og andre blev sat fast i små plastickasser med malertape og bøger i bunden som tyngde. Ikke hele optimalt. Men det virkede ok i dag.

En miniIpad klistret fast på trappen

En MiniIpad klistret fast i en kasse


Der var ingen krav til historierne. Det gjaldt om at finde den grundlæggende teknik med at flytte figurerne gradvist. De forskellige film som vi endte med at lave viser tydeligt, hvor godt det lykkedes for  nogle og for andre mindre godt.

Programmet I Can Animate stødte jeg på sidste år på en skole i London, hvor vi var på besøg. Eleverne i indskolingen brugte appen i forbindelse med natur/teknik, hvor de skulle vise hvordan planeterne flyttede sig i forhold til hinanden. Jeg var meget imponeret over hvor let det var for dem at skabe en lille film og bagefter vise den for klassen, samtidig med at de forklarede hvad der foregik på filmen. Jeg fik skaffet appen og lagt den ind på vores ipads på skolen, men det er først nu jeg endelig får prøvet den.


I næste uge har jeg sat en hel dag af til at arbejde videre med stop-motion projektet. Vores emne er eventyr og eleverne skal lave en scene ud fra nogle kendte eventyr. Vi vil bruge SFO´ens legorum, så det bliver LEGO, som det primære redskab.

Jeg søgte råd hos Claus, der er sløjdlærer på skolen om hvordan jeg kunne lave et stativ til at sætte ipadsene i. Han havde præcis en ide til hvordan den skulle se ud. Og da der ikke er langt fra ord til handling hos Claus, gik vi med det samme ned i sløjdlokalet og lavede stativet.

Masseproduktion i gang med stativer til skolens MiniIpads i sløjdlokalet
Sådan ser det ud med ipaden i stativet


Et bræt med 6 huller og fire blomsterpinde og en MiniIpad, så er vi klar:). 
Der er forskellig afstand på pladen, så man har mulighed for at have ipaden mere skrå eller mere lige.

Så nu er jeg klar til på onsdag, hvor vi skal "lege" big-time med I Can Animate. Glæder mig:)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar