lørdag den 31. januar 2015

Rødhætte som stopmotion

Vi havde sat en hel onsdag af til at lave Rødhætte som stopmotion-film i appen I Can Animate

Vi havde i et enkelt modul ugen før afprøvet appen, så eleverne var rimeligt fortrolige med den.

For at figurerne mellem hver scene ikke skiftede udseende, havde jeg på Skolekom fundet nogle fingerdukker, som jeg havde printet ud i karton til eleverne. De fik den originale udgave og en udgave, hvor jeg havde spejlvendt figurerne (så kan de bevæge sig både til højre og venstre)

Her den spejlvendte udgave med figurerne i Rødhætte


Eleverne var delt i 6 grupper på forhånd
Historien var delt i 6 afsnit på forhånd
Materialer var lagt frem til fri afbenyttelse: Karton, limstifter, sakse, blyanter, farveblyanter, viskelæder etc
Vi brugte SFO´ens Legorum, så eleverne kunne bygge ting af Lego undervejs
Hver gruppe havde sin egen base/station, hvor de arbejdede.

En af målene med opgaven var at træne samarbejdets kunst. Og det var sværere end jeg først havde forventet. Vi har oftest arbejdet med grupper af to eller hvis de var flere, har det været i spil-situationer.
Her skulle fire elever blive enige om hvem der gjorde hvad, mens de byggede scenen op. Samt hvem der skulle styre og tage billeder. Det var en svær proces for nogle af grupperne.
Det var helt klart en fordel at vi var to voksne til at hjælpe undervejs.

Første opgave var at lave kulissen og få klippet figurerne ud. Mange spørgsmål meldte sig
Hvordan skulle papfigurerne kunne stå selv?
Hvad skulle bygges med Lego?
Hvor skulle de bruge karton?
Hvordan skulle taleboblerne styres?
Mange spørgsmål og mange forskellige svarmuligheder

Der bygges senge, huse og kulisser i SFO´ens Legorum

Hvad farve karton skal vi bruge?

Der tjekkes på MiniIpaden om alt er med på billedet

Skyer sættes på himlen (fyld til puder)

Opstillingen er ved at tage form

Når settet var klart skulle der tages billeder. Alle ville gerne tage billeder og vi måtte hen og mægle i flere grupper. Stativet i træ fungerede rigtigt godt.Der var forskellige udfordringer undervejs. Hastigheden var vigtig. Hvor meget figurerne skulle flytte sig pr billede osv. 
På en app gik det helt galt. Når vi prøvede at gemme blandede den alle billederne sammen, så handlingen gik i smadder. Efter fire forsøg opgav vi og gemte filmen som den var blevet. 

Når en gruppe var færdig tjekkede vi voksne filmen igennem sammen med gruppen. Vi spillede filmen og bad eleverne om at kunne fortælle historien samtidig med at filmen kørte. Her opdagede flere grupper at deres film simpelthen var for hurtig. De kunne ikke nå at læse deres talebobler op. Så her skulle der redigeres.

Mens filmene blev gemt ryddede eleverne op. Og der er meget, der skal ryddes op efter 4 lektioner med fuldt knald på. Mens de spiste og holdt frikvarter fik vi samlet det seks film til en samlet film.
Den så vi så som afslutning. 

Men vi havde stadig problemet med scenen der var rodet. Klassens pædagog Tobias gik hjem og fik den klippet i rigtig rækkefølge. Nu mangler vi at få lyddelen på.

Vores stopmotion-film som stumfilm endte som dette:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar