onsdag den 7. januar 2015

Eget design i håndarbejde

I håndarbejde arbejder vi altid på et tidspunkt med broderi. Oftest har eleverne brugt papir og blyant til at tegne det mønster, som de ville brodere. Men denne gang kunne jeg tænke mig at prøve noget af, som jeg havde læst om på nettet.
Så i stedet for papir og blyant, brugte  vi tabelfunktionen i Word på computeren.

Jeg startede op med en lille powerpoint, hvor jeg præsenterede eleverne for det nye emne korssting og hvilket produkt det skulle ende med at blive. Som inspiration havde jeg fundet billeder på nettet. Normalt har jeg printet ideer ud på papir til eleverne. Men denne gang havde jeg bevidst valgt at de kunne se powerpointens billeder eller selv søge på nettet.
Det gjorde at de ikke bare kunne sidde og kopiere direkte fra et billede. Det var også tydeligt at se at de små designs, som de fik lavet var helt klart "handmade"


Produktet bliver en af disse bøger med deres eget broderi på forsiden

Inde i Word oprettede eleverne en tabel på 20 x 20 rum. Bagefter "trak" de tabellen i facon, så rummene blev kvadratiske. Vi brugte "fyld ud"-knappen til at give hvert rum sin egen farve. Vi arbejdede på bærbare uden mus og en anden gang vil jeg klart foretrække at have skaffet mus til eleverne. Det er nemmere at navigere rundt med en mus end på en museplade. Det kræver også præcision ikke at komme til at trække i stregerne.


Der blev lavet mange sjove og spændende designs og jeg glæder mig til at komme i gang med at få dem broderet med klassen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar