onsdag den 12. november 2014

Julekalender til forældrene afsnit 2

Vi fik skudt projektet op i mandags, hvor jeg præsenterede eleverne for forsiden af julekalenderen til forældrene. De fik fortalt at de skulle være med til at fylde indhold i julekalenderen.
Så læste jeg en historie om Fiffi og Tulle, der laver nissestreger og halløj. Og om hvordan de havde drillet mig en dag med at trylle mine briller væk.
Ideen med de to nisser har jeg fundet på Skolekom.

Nedenstående brev til forældrene har Troels Oelgaard1 lagt ud på Skolekom:

Nisse - julekalender: Bag skolen lige ud til jernbanen er der et skur, der mest bliver brugt til træ
o. lign. Her bor en nissefamilie med nissebørnene Fiffi og Tulle, to drillenisser. Det meste af året driller de ikke ret meget, de snupper måske en blyant eller et viskelæder fra et af skolens børn. Men når december kommer, får de rigtig gang i drilleriet. For kun hvis de er så gode til at drille, så nissefar og nissemor kan være rigtig stolte af deres børn, får de en dejlig skål risengrød med smørklat i til jul! - Da de er meget små og gode til at skjule sig, er der næsten aldrig nogen, der opdager dem. Selv om de først rigtig går i gang med drilleriet 1.december, har de allerede øvet sig i dag. Og det gik ud over Troels. Da han på lærerværelset lagde sine briller for at tørre sved af panden snuppede Fiffi lynhurtigt hans briller ved hjælp af en nisse-trylle-remse: ”Visse vasse væk, briller i en sæk!” Da Troels er ret nærsynet, gav det ham store problemer. Hvad det førte til kan børnene fortælle jer!
med plads til en tegning og lille historie om deres drillerier.

Neden for har jeg trukket lod om, hvilken dato hver elev skal skrive en lille drillehistorie til.
I må gerne være med til at digte den sammen med jeres barn og også gerne skrive den ned for dem.
Tegningen skal barnet selv lave - den skal farves. Den skal lægges i beskedmappen, og det gør ikke
noget, hvis den er færdig før datoen. Den bliver bare først læst op den dag.
Udover historien skal hver elev medbringe 1 stk. julepynt (gerne hjemmelavet) sammen med historien. Julepynten og historien bliver hængt op i klassen. Eleven hvis tur det er, får også lov til at tænde kalenderlyset og åbne en julekalender, vi har fået fra mælkeleverandøren.

I december er det eleverne i 1.x, der skal fortælle om, hvilke drillerier Fiffi og Tulle finder på.
Hver elev har i dag fået et ark papir


 Her er ideen at eleverne skal lave deres historie sammen med forældrene. Men jeg har valgt at de skal lave historien til forældrene henne i skolen i stedet. Jeg omskrev historien, så den passede til mig og min klasse.

Efter min fortælling lavede vi en brainstorm med ideer til, hvad Fiffi og Tulle kunne drille med på whiteboardet. I kan se et foto af det nednunder her



Nu skulle eleverne i gang med at skrive deres egen historie til kalenderen. De skrev i deres skriv løs-hæfte. En enkelt af mine elever fik lov til at skrive på computer, da han bliver bremset i sin skrivning, når han skriver i hånden.
 Alle kom godt i gang med deres historier

 De elever, der havde lyst læste deres historier op for klassen

Dagen efter samledes vi på trappen foran tavlen og fik en snak om hvilke ideer, som de var i gang med. Vi skrev deres ideer op på tavlen, så alle elever kunne følge lidt med i hvad de forskellige skrev om måske kunne blive inspireret til deres egen historie.


Arbedsgangen blev gennemgået for eleverne.
Skriv din historie. Når du mener du er ved at være færdig, så læs den op for en klassekammerat. Måske har klassekammeraten en ide eller to du kan bruge.
Når de er færdig skal du lave en tegning, der passer til historien. Husk at bruge farver.
Nu skal du øve mange gange på din historie, så du bliver god til at læse den op.
Til sidst skal du læse din historie op og få den optaget på Ipaden. 

SkoleTube - screenshot thumbnail



Vi arbejder med Skoletubes værktøj optag/udgiv lyd på Ipaden.
Meget enkel og nem at bruge for eleverne. 
Den findes på Skoletube-appen til Ipads under værktøj.
Jeg har kun min egen Ipad til brug i denne uge. Så det bliver spændende om vi når at optage alle historier.




Mens eleverne arbejder med deres historier, er jeg i gang med at opbygge julekalenderen på Blogger. Jeg har lavet et slideshow til hver dag i december og lagt de færdige tal-billeder ud. Det tager noget længere tid end jeg havde regnet med. Så jeg skal i gang med at eksperimentere med to forskellige måder at lave låger på til kalenderen.

Min oprindelige ide er dette, at indsætte et slideshow på to slides. Et slide med en tal-side og et slide med en tegning og et link til lydhistorien. Men det tager faktisk lang tid. Nu er jeg så langt i processen, så jeg holder nok fast i ideen. Men hvis jeg skal give ideen videre vil jeg nok foreslå at man istedet lægger de to billeder og linket direkte ind i indlægget. Det er nemmere og hurtigere. Men lidt mindre tjekket i mine øjne. 

Et af mine små slideshows, der er under opbygning. Der er endnu ikke billede og link på side to. Men det kommer;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar