søndag den 30. november 2014

Google Drev i 2. klasse

Jeg har sat ambitionerne ned med hensyn til brug af it løbende i undervisningen. Til gengæld har jeg sat tingene mere i struktur og faste rammer.
Først og fremmest har klassen en fast opgave hver uge, hvor de skal arbejde med Google Drev eller et andet it-værktøj.
Som på mange andre skoler, kan vi som klasse reservere bærbare enten som hele klassesæt eller en rullevogn med 14 stk. Der er rift om maskinerne, så der langtidstænkes og reserveres. På vores skole har vi besluttet at man max kan reservere de samme maskiner i samme position i skemaet tre uger i træk. For at undgå at det er de samme, der har computerne hele tiden.

Jeg arbejder med Ugeskema i min klasse og her er fast en opgave til Google Drev på ugeskemaet.



Her i starten har jeg følgende mål i vores arbejde:
At eleverne logger sig på netværk på egen hånd (det er de gode til, men der kan være ventetid, når skolens netværk ikke kan trække, når mange maskiner logger på på en gang)
At eleverne logger sig på Google Drev på egen hånd.
Enten opretter de eget dokument, som de deler med mig eller også kopierer de et fælles dokument, som de deler med mig.
Eleverne bliver bedre til at finde bogstaverne på tastatur
At eleverne bruger børnestavning, når de skriver. Der er fokus på indhold og at de får skrevet løs.

Jeg har rodet lidt rundt i det med delefunktionerne. Og har lavet en del begynderfejl.
F.eks. lavede jeg et fælles-dokument, som jeg delte med eleverne og gav dem skriverettigheder til. Det gav problemer, fordi nogle elever begyndte at skrive i dokumentet i stedet for at kopiere det.
Samtidig så bad jeg dem om at dele dokumentet med dem, der havde adgang. Jeg havde ikke lige set komme at de så kom til at dele med hele klassen. Det betød at der dukkede masser af delekokumenter op på elevernes drev.

Så jeg har lært at når jeg laver fælles-dokumenter, så skal eleverne KUN have læseadgang
Når eleverne laver deres kopi, så skal de KUN dele med mig.

Jeg kan mærke for hver gang, at der er små fremskridt at spore. De er især blevet gode til at hjælpe hinanden.

Hvilken type opgaver giver jeg så?

Af fælles dokumenter har jeg lavet
Lav en personbeskrivelse af kvinden på billedet

Myldrebillede. Lav sætninger til billedet

Hvordan tror du det var at være barn i gamle dage?

Af dokumenter, som eleven opretter har vi lavet:

Skriv din ønskeseddel til jul

Ingen kommentarer:

Send en kommentar