lørdag den 24. maj 2014

Skriv og læs appen med ordklasser

Jeg arbejder med ugeskema fast i min klasse, hvor eleverne har et skema, hvor de kan se, hvad de skal lave i løbet af ugen.
Hver uge har jeg fast en opgave, hvor de skal arbejde med Skriv og læs-appen. På ugeskemaet er eleverne sat sammen to og to. De skifter makker, når de skal lave en ny bog.



Vi har haft udsagnsord som en opgave. Jeg havde lavet min egen udgave af udsagnsord-bogen, så eleverne kunne se hvordan jeg ville have bygget bogen op.



Jeg havde visse krav til bogen:
Den skulle hedde Udsagnsord
Der skulle være 6 sider i bogen (så er det nemlig muligt at printe bogen ud som en færdig bog på 8 sider)
Der skulle være en tale/tænke-boble på hvert foto med udsagnsord.
De skulle skrive en sætning med det samme ord igen i tekstfeltet.

Jeg havde også lavet en lille film, hvor jeg fortalte om hvordan de skulle arbejde. Filmen lå på deres skoleblog. Skolebloggen ligger som en genvej på miniipaden.
Lige i øjeblikket fungerer vores netværk mega dårligt og Hotspot er lige så træls. Så mine elever havde problemer med at logge på nettet og kunne derfor ikke se filmen.
Jeg valgte derfor at vise filmen på klassen projektor og printe min egen bog ud som en færdig bog


Jeg var noget optimistisk med tidsintervallet og troede at alle elever kunne nå at lave en bog hver uge. Men det er heldigvis ikke noget problem, når man arbejder med ugeskema. Så fortsætter  vi bare ugen efter med de elever, der mangler.

Til gengæld kører det godt med appen, da den ikke kræver netværk at bruge. De færdige bøger sendte jeg til min email efter undervisningen. Bøgerne blev uploadet til Skoletube, hvor klassen har en kanal med digitale bøger. Det bliver dejligt, når jeg kan smække dem op direkte til Skoletube.
På elevintra og forældreintra har jeg lagt et fast link til kanalen, så de kan gå ind og se de nye bøger løbende. På klassebloggen har jeg lavet en side med klassens forskellige kanaler, så de kan tilgå deres bøger den vej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar