lørdag den 13. august 2016

Ny bordopstilling i klassen

Op til skolestart føler jeg mig ofte som en gammel cirkushest, der glæder sig til at komme i manegen igen og trave rundt på savsmuldet.

Her i første skoleuge har vi haft tre dage tilbage i manegen sammen med vores elever.

Første skoledag bliver meget praktisk.
Vi er flyttet ind i et nyt klasselokale, som jeg har fået indrettet op til skolestart. Eller næsten for der mangler nogle ting.
Min sjuskede pladsfordeling, hvor I kan se bordopstillingen.

I år prøver vi en ny bordopstilling i klassen. Man kan sige, at vi har forskellige zoner. Vi har en del undervisningstid, hvor eleverne arbejder selvstændigt eller sammen med andre.


Vi har tre bordopstillinger i klassen. To gruppeborde, der står op af den venstre væg (her sidder man, hvis man kan arbejde koncentreret og selvstændigt og småsnakke lavt med sine klassekammerater. Langs væggen til højre, står bordene i en lang række. Her sidder eleverne med ryggen til lokalet og har derfor mere ro til at sidde og arbejde.

I midten af lokalet har vi en hestesko med 8 pladser. Her er der mulighed for at få lærerhjælp. Læreren sidder midt i hesteskoen og kan nå rundt til eleverne omkring bordet.
Vi arbejder stadig med at eleverne sætter en klods op ved tavlen for at signalere til læreren, at man har brug for hjælp. Så sætter eleven sig ved midterbordet og får hjælp. Når hjælpen er givet, går de tilbage til deres egen plads. På den måde bliver der plads til nye elever, der skal have hjælp og læreren behøver ikke komme rundt i hele lokalet.

Ved bagvæggen har vi fået indkøbt en sofa. til 2-3 personer. Den har været et megahit her i starten. Jeg har derfor været ude for at skaffe en til. Sofaen vejer ikke meget og er derfor mobil i lokalet eller kan også sagtens flyttes ud på gangen af eleverne selv.

Sofa købt til klassen Købt brugt på Tradano for 300 kr. Nypris er 499. 
Skal ud og hente en magen til i dag til 250 kr. 


Inspirationen har jeg fundet hos psykolog Jan Soelberg, der arbejder med forskellige læringszoner. Mit klasseværelse er ikke en tro kopi af hans. Men er tilpasset efter at jeg bruger Ugeskema i klassen.

Drømmen er at få et eller 2 U-borde i klassen. Men det koster penge, så i første omgang forsøger vi med hesteskomodellen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar