torsdag den 9. juni 2016

Inspiration fra Facebooksiden Foldebøger

Jeg faldt over Facebooksiden Foldebøger i undervisningen, hvor to lærere fra Bernadotteskolen på Sjællland, viser og fortæller om deres arbejde med foldebøger.

Jeg blev noget småforelsket, da jeg gik ind og så nogle af de videoer, som de har lagt ud.

Da jeg ikke kan vente til august, hvor de kommer til Silkeborg med kursus, er jeg gået i gang med at teste nogle af tingene og arbejde videre på dem med  henblik på at bruge eleverne materialer til nyt undervisningsmateriale.

I Ugeskema har eleverne lavet små foldebøger med sammensatte ord. (Ide taget fra Facebooksiden)


Ordene har jeg forstørret på kopimaskinen og lamineret, så jeg nu har 2 sæt med 40 kort af 20 sammensatte ord.
De skal bruges til et udendørs vendespil.

De er lidt svære at se.. Men I kan nok danne jer et indtryk


Vendespil i skolegården eller på en grøn græsplæne:

20 kegler stilles op i 5x4 rækker. Under hver kegle er der et kort.
Eleverne deles i 4 grupper. Hver gruppe sender to elever afsted af gangen. Hver elev kigger under en kegle og siger sit ord højt. Hvis de to ord kan bruges som et sammensat ord, tager de de to kort med tilbage og gruppen har fået et stik. De kegler, hvor de har taget et kort fra lægges ned, for at markere at keglen ikke mere er i spil. 

Legen fortsætter indtil alle stik er fundet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar