torsdag den 10. december 2015

Pakkekalender med oplæsning på film

Nogle gange går jeg i gang og lover mine elever noget, selv om jeg ikke er helt sikker på hvordan, den skal grejes. For når jeg lover noget, så skal jeg holde det og det tvinger mig ud af comfortzonen.
Ofte kaster jeg mig ud på dybt vand uden at være sikker på om det holder hele vejen hjem.
Det har jeg også gjort i vores kalenderprojekt.
I to af pakkerne ligger der en qr-kode til to historier, som nogle elever har læst op.
En pigegruppe læste Den lille pige med svovlstikkerne og en drengegruppe læste en Vitello-bog op.
Chromakey Green Screen
Skolen har indkøbt dette udstyr sidste år. Jeg brugte den grønne dug, som jeg bare hang op bag ved drengene. Der er lige noget med lyset og lyd, der skal gøres bedre næste gang.

Med drengene har jeg brugt green screen til projektet. De er blevet placeret på en skammel foran en grøn bagvæk og jeg har så optaget film med min Ipad på stativ. Jeg har forsøgt at forenkle processen mest muligt. Bogens billeder har jeg scannet via skolens kopimaskine og sendt til mig selv på email. Billederne er så blevet lagt ind bag drengene mens de læser, så publikum kan se siderne, der læses op.

Green Screen har jeg ikke prøvet før og jeg gik bare i gang og tænkte at det finder jeg nok ud af hen ad vejen. Heldigvis har jeg en dygtig kollega Morten, der har leget lidt med det og har givet mig noget sparring. Han anbefalede mig at downloade programmet VSDC Free Video Editor til min bærbare og gav mig et minikursus til det mest vigtige. Og stakkels Morten måtte give mig ekstra kursus sent onsdag eftermiddag, for jeg havde glemt det halve af hvad han havde fortalt første gang og filmen skulle være klar torsdag morgen.

Den største udfordring har været at få overført mine filer til computeren fordi den er ved at være fyldt op og ikke har mere lagerplads. Heldigvis var der masser af plads på skolens fællesdrev, så der blev elevernes film lagt ind. Men den løsning var lidt for længe undervejs.Hvornår lærer jeg at rydde op og smide ud???

Men jeg blev noget snydt af tiden, da jeg skulle lave de små film med billeder i baggrunden og samle dem til sidst. Det tager MEGA lang tid, når den skal konvertere og bagefter uploade på Youtube. Man skal ikke kun lave film, men have andre ting, der kan ordnes mens maskinen konverterer.

Den dag hvor historien skulle læses op i kalenderen, måtte jeg stå op før fanden får sko på for at få samlet filmen og jeg nåede kun at få fire af drengenes film klar. Så bedsteforældre og familie må få slutningen af historien sidst på dagen. Det er faktisk det jeg sidder og bøvler med nu.

Det færdige resultat med lidt skønhedsfejl..

Der er ikke mange finesser i filmen. Jeg har kun sat de seks små film sammen til en film. Min læreproces var at lære at fjerne den grønne baggrund og sætte billeder i baggrunden på drengenes oplæsning. Der er skønhedsfejl undervejs. Men nu er vi igang:)

Jeg ved ikke med jer. Men på min skole er det svært at finde steder, hvor der er helt stille, når der skal optages. Jeg drømmer om et lydisoleret rum på skolen.

Den første uge i skolen i januar skal vi traditionen tro lave nytårstaler og her skal alle elever have optaget deres nytårstale med Green Screen. Nogle af dem har allerede vilde ideer med at være ude i rummet eller at man kun må se deres hoved, mens de læser op. Måske bliver det nogle alternative optagelser...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar