onsdag den 26. august 2015

Mig og min familie

I historie er vi gået i gang med emnet mig og min familie, der ligger på historiefaget.dk for 3.-6. kl.
Klassen er ikke trænet i at søge på netsider og det er en udfordring at finde vej. Selv om teksterne finde i to forskellige niveauer, så er det svær tekster for en 3. klasse med mange nye og ukendte ord.
Derfor må jeg være mere skarp på at kombinere brugen af chromebooks og mere fysisk materiale.

I dag skulle vi arbejde med kønsroller. På portalen så vi en film om landhusmoderen og fik et indblik i hvor meget, der var at lave før i tiden for husmødre.

Bagefter satte jeg sedler op på tavlen med forskellige områder, der skal ordnes i hjemmet. F.eks. skovle sne, vaske op, gøre rent, vaske bil osv.

Alle elever fik nogle post its, hvor de kunne skrive
m (hvis det kun var mor, der gjorde det hjemme)
f (hvis det var far)
s (for selv, hvis det var barnets opgave)
b (hvis det var børnene i familien, der gjorde det)
Det var muligt at kombinere bogstaverne

Herefter gjaldt det om at komme op op sætte sedler på tavlen..
En video slået op af 3.A (@engdal2012a) den
Da alle sedler var sat, samledes vi og prøvede at få et overblik over hvordan det generelle billede i klassen var. Jeg kunne godt tænke mig at have haft post its i forskellige farver. Det ville have virket bedre. Det virker bare, når de undervejs i undervisningen lige kommer op af stolen og her var det relevant.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar