onsdag den 1. juli 2015

Videndeling på tværs af skoler

Jeg har haft mange snakke med kolleger om hvorfor vi ikke er så gode til at videndele med de kolleger, der arbejder på de andre skoler omkring os.
Nu har jeg endelig prøvet at få hul igennem til det område.
For et stykke tid siden var jeg på Tranbjerg Skole for at se deres nye håndværk og design-lokale. Her skulle vi efterfølgende sidde sammen og videndele og snakke årsplaner.

Jeg sad ved bord med Janne fra en skole i Hadsten og hun sad og fortalte om det ene gode projekt efter det andet, samtidig fik hun hevet sin Ipad frem og viste billeder fra sine projekter.
Jeg var sulten efter mere og spurgte om hun ikke kunne tænke sig at holde et kursus for mig og mine kolleger. Og jo det ville hun da godt.

Næste skridt var at rende til ledelsen og få grønt lys. Der var grønt lys både hos top-chefen og chefen, der sidder på kontanterne. For hvis Janne skulle bruge sin tid på os, så skulle hun betales for det.

Nu har vi været afsted i dag til et tre/fire-timers forløb, hvor vi har skiftet mellem teori og praksis og fået snakket en masse.
Janne havde lavet et totalt pakke program, hvor vi blev fodret med indtryk både til øjne, ører og tanker




Er bare blevet så inspireret til at komme i gang med det nye fag. Vi har fået fælles input og er mere klar til at få banket vores fælles årsplan sammen i morgen formiddag (eller vi får startet på den:))
Min makker Mads, der er sløjdlærer har fået en åbenbaring. Han har opdaget Pinterest og dens lyksaligheder:)

Og så fik vi gaver. Janne er en ørn til at skaffe materialer og vi fik et overskud af industrivævegarn, som hun har brugt til skulpturelle designs. Det glæder vi os til at skulle prøve af.

En kæmpe tak til Janne og hendes gæstfrihed, engagement og lyst til at videndele.
Har lovet mig selv at næste gang jeg støder ind på en ildsjæl lige som Janne, ja så skal vi som skole have lavet aftaler med vedkommende. Så håber jeg bare min ledelse kan se ideen i det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar