søndag den 7. juni 2015

Læsning i sommerferien??

Mange af os oplever gang på gang at vores elever har haft et læsedyk i løbet af sommerferien og møder op som dårligere læsere end inden de tog på sommerferie.

Jeg har for nylig haft skole-hjem-samtaler, hvor samtalen også kom ind på hvordan de kunne støtte op omkring læsning i sommerferien. Den korte version var at det var vigtigt at der kom en melding fra mig som lærer, hvad de skulle læse i sommerferien. Det er ikke alle børn, der kaster sig over læsningen med samme iver og mange forældre oplever at det går nemmere, når de kan henvise til hvad Tine har sagt henne i skolen.

Jeg har været i tænkeboks og jeg har googlet og søgt på Pinterest på livet løs for at finde nogle gode ideer.

Jeg har besluttet mig for at lave et "smash" af forskellige ideer.

Tanken er at eleverne får et KIT med hjem fyldt med forskellige "læseting".

Ting der skal være i kittet:

En bogbingoplade, som jeg har fundet på en amerikansk hjemmeside. Den laver jeg i en dansk udgave. Så gælder det for eleverne at have udfyldt så mange felter som muligt, når de kommer i skole efter ferien. 



En QR-kode der fører hen til et site, hvor jeg har samlet en masse forslag til læsning i sommerferien. Jeg har især været interesseret i at finde seriebøger til eleverne. Sitet er et Google Docs-dokument, som jeg løbende kan lægge nye forslag ind på.
Når der klickes på de forskellige links på siden, kommer man direkte ind på det kommunale biblioteks side med de omtalte bøger. Så har forældrene mulighed for at reservere bøgerne med det samme.
Sitet kommer også til at ligge som en genvej på Elevintra og Forældreintra. 



Der vil være en brochure med Sommerbogen 2015. Her kan eleverne gå ind og anmelde bøger og deltage i konkurrencer. Sommerbogen åbner officielt med en åbningsfest den 19. juni.


Der vil være lagt et bogmærke i, som eleverne kan bruge til deres bøger.
Jeg har valgt at lægge et bogmærke fra Dansklærerforeningen, hvor der står læsestrategier på. De har tre forskellige bogmærker enten til indskoling, mellemtrin og udskoling. 



Hvor eleverne kan læse børnebøger på nettet.



Til sidst ligger der en A5-bog på i alt 8 sider, hvor eleverne kan skrive op hvor meget de læser. Det er en fortsættelse af de læseskemaer, som de bruger i skolen. Hver uge i sommerferien har sin side, hvor eleven skriver titel, antal minutter og antal sider op.

Inden sommerferien afholder jeg forældremøde, hvor vi evaluerer årets gang og tænker lidt fremad i det nye år med hensyn til nye tiltag og ideer. Her vil jeg præsentere kittet for dem og tankerne bag det. Jeg er spændt på hvordan de tager imod ideen:)
Når jeg har samlet kittet, vil det blive vist frem til jer her på bloggen.

3 kommentarer:

  1. I 2E er Drageherren og Sigurd-bøgerne gået som varmt brød. Gode også for de ikke helt stærke 2. kl. læsere. Josefine Ottesen selvfølgelig:-)

    SvarSlet
  2. Tak Anna
    Jeg har puttet Sigurd-serien ind på siden.

    SvarSlet
  3. Hej Tine
    Kan man få adgang til din fine A5-bog med læsning i sommerferien? Mvh. Dorte

    SvarSlet