fredag den 19. juni 2015

Inspiration fra en kollega omkring grammatik

Min kollega Michelle er dansklærer i overbygningen. Hun har lige sagt farvel til sin 9. klasse,  der scorede topkarakterer over hele linjen.
Sådan en dansklærer må man prøve at pumpe for gode ideer:)

Denne gang faldt snakken omkring hvordan man kan lære grammatik.
Michelle fortalte at siden 7. klasse havde de næsten dagligt startet dagen med dagens sætning/tekst.
Hun havde skrevet en tekst på tavlen fyldt med fejl. Både grammatisk og stavefejl. Eleverne skulle så sammen rette teksten. Undervejs fik de diskuteret regler og undtagelser etc.
Teksterne har Michelle selv fundet på. Hun bruger humor og skøre ting i sine tekster.

Ideen har jeg taget til mig og prøver at bruge på min egen måde.
Min klasse har diktat hver uge. Nu er jeg begyndt at samle de fejl, som de har lavet og flette den ind i en tekst jeg skriver på tavlen. Fejltyperne er at der mangler punktum. At egennavne står med lille bogstav. At en sætning starter med lille bogstav og så stavefejl.
vi retter teksten sammen i fællesskab.

En historie vi har rettet sammen. Fejlene er rettet med rødt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar