tirsdag den 12. maj 2015

Rent Kinderæg med ordklasser

Inspireret af stavelseslegen fra Edufun.dk satte jeg et lille projekt i gang med min klasse i fredags. Vi arbejder i øjeblikket med ordklasser og eleverne blev bedt om at finde så mange navneord, tillægsord og udsagnsord, som de skrev ned i et kladdehæfte.

Ordene samlede jeg i seks skemaer med navneord, udsagnsord og tillægsord. Hvert skema havde forskellige ord.
Mandag har vi delehold og eleverne blev sat sammen to og to. På Google Drev havde jeg lavet et deledokument, som klassen skulle skrive i. Det var et skema, hvor de skulle skrive sætninger i.
Jeg havde lavet de tre første sætninger med hver sin ordklasse og viste dokumentet på klassens projektor.

Eksempel på dokumentet, som eleverne skrev i. 

Til højre kan du se hvilke elever der var aktive i dokumentet. Jeg kunne følge med oppe på tavlen med hvem der skrev hvor og hvad. Her havde jeg mulighed for at stille krav til sætninger, hvis jeg mente de var for korte. Eller minde dem om at starte med stort bogstav og slutte med punktum. Eller at der også var visse ord, som ikke skulle bruges i sætningerne. 


Herefter blev de parvis bedt om at gå i gang med at skrive sætninger i skemaet med de ord, som var på deres papir. Når de havde brugt et ord, stregede de ordet ud.
Det var første gang at jeg havde så mange elever til at skrive i det samme dokument og det gik super godt. Da vi skiftede hold, fortsatte de nye grupper med de samme sedler. For der var stadig ord, der ikke var blevet brugt.
"Arbejdssedlen" til opgaven

I dag tirsdag har vi så været ude i skolegården og prøve sætningerne i praksis.
Alle elever havde en lamineret lap hvor der enten stod udsagnsord, tillægsord eller navneord. De stillede sig op på række og ventede.
En sætning blev læst op og et ord fra sætningen blev gentaget. Eleverne skulle nu løbe hvis ordklassen passede med deres ord.


Der er lidt larm på filmen, men jeg håber I forstår konceptet.

Nogle af eleverne fik også lov til at sige de sætninger, der skulle løbes på.


Hvorfor tænker jeg Kinderæg ind i dette. Jo for det første har eleverne været aktive producenter og selv lavet deres undervisningsmateriale. For det andet har vi brugt et digitalt værktøj i processen og til sidst har vi koblet bevægelse på. Hele tre ting på en gang. 

Det vil jeg lave meget mere af:) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar