tirsdag den 26. august 2014

Staveord på Tarzanbanen i Skolegården

Min 2. klasse har fast hver uge 10 staveord, som de skal øve på.
I dag brugte vi tiden ude i skolegården i højt solskin.
Jeg har klassen i ydertimer tirsdag og det kan være hårdt for eleverne at skulle sidde og koncentrere sig i 7. lektion.
Derfor forsøger jeg at lave dansk hvor vi bevæger os.

Jeg havde lavet en bane ude i skolegården, hvor alle elever havde en base et fast sted. Her havde de en bankoplade med de ti staveord på.
De skulle skrive et selvvalgt staveord på et løst stykke papir, som de skulle have med rundt på banen.
Første station var et computertastatur, hvor de skulle stave deres ord.
På anden station lå der bogstaver spredt på et område. Her skulle eleven finde de bogstaver, der var i deres ord.
På den tredje station skulle de kravle op og rutche ned i sandkassen. Her skulle de skrive deres staveord i sandet med fingeren.
Ved den fjerde station skulle de hoppe, løbe, gå deres staveord på de firkantede rum.
Til sidst skulle de løbe rundt om en hæk og tilbage til basen. Nu kunne de sætte et kryds over det felt med deres krydsord og finde et nyt løst papir, hvor de skulle skrive næste ord på.
Jeg prøvede at optage hvordan de løb rundt fra station til station. Håber I kan gennemskue konceptet.


Der blev gået til den og de fik sved på panden mange af dem. Næste uger prøver vi kræfter igen med banen. Nu med nye staveord.

De får trænet deres staveord på mange måder gennem banen og brugt mange sanser. Nu er det spændende om det giver pote til diktaten på fredag:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar