lørdag den 26. april 2014

It-forsøg på 1. årgang

Fire af vores fem 1. klasser er startet op på et it-forsøg.

Hver klasse udstyres med 4 MiniIPads og 4 Ubuntu-maskiner fast i klassen i alle lektioner.
Formålet er at få bragt disse devices i spil så meget som muligt i løbet af skoledagen.
Vi kører forsøget indtil sommerferien.

Foreløbig er planen at afprøve:
Hvilke værktøjer i skyen er brugbare på klassens Ubuntu-maskiner?
Her i starten satser vi på Google Drev og frilæsning.dk
Hvilke apps er brugbare på klassens MiniIPads?
Her i starten har vi fokus på Skoletube, Skriv og læs, I can animate og Puppet Pals betalingsversionen
Bliver det digitale isenkram brugt mere, fordi det er lettere tilgængeligt?
Hvordan får vi vores videndeling sat i system?
Jeg har oprettet en privat team-blog til vores forsøg, hvor vi har lovet hinanden at vi mindst en gang om ugen er inde og skrive, hvordan det er gået i klassen.
Kræver det en ændring af vores undervisning og struktur i timerne?

Her i starten har vi en masse praktiske udfordringer. 
Hvilke covers er brugbare i indskolingen til vores miniipads?
Hvem fragter ipadsene frem og tilbage før og efter skoletid? (De skal nemlig fortsat bo på skolens bibliotek)
Hvordan skaffer vi strøm i klassen til Ubuntu-maskinerne og hvor skal de bo?

Jeg er tyvstartet i denne uge og er allerede blevet praktisk udfordret. Skolens Hotspot og netværk fungerede ikke og faldt ud. Det betød at Ubuntu-maskinerne ikke kunne køre og gjorde mine elever dybt frustrerede af at blive smidt af og på.
Danskportalen Den første læsning kan ikke køre på Ubuntu-maskiner, da portalen kræver et lille hjælpeprogram downloadet til maskinen, så den portal kan ikke bruges.

Til gengæld var der et lyspunkt i app´en Skriv og læs. I min desperation over netværket måtte jeg ind i skabet og finde den kasse med forskellige dyr (som mine egne børn er vokset fra).
De blev sat frem og koblet sammen med app´en Skriv og læs.
Kort fortalt blev eleverne bedt om at finde en makker og finde nogle dyr fra kassen. Dyrene skulle bruges til en historie, som de skulle skrive i app´en Skriv og læs. Især drengene blev fanget af opgaven og kastede sig ud i det.



Her er en af de historier, der blev skrevet. Alle historier er lagt ud på klassens forfatterkanal på Skoletube.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar