mandag den 6. marts 2017

Viklebilleder på 4. årgang

Hele 4. årgang har i tre uger arbejdet med projektet Viklebilleder sammen med tekstilkunstner Astrid Skibsted. I Aarhus kommune har skolerne mulighed for at få en kunstner ud, hvor ULF betaler halvdelen af lønnen.

Inden opstart havde vi et møde, hvor vi lagde en plan for projektet sammen med Astrid. Vi er en stor årgang med 5 klasser, så der er mange tråde, der skal holdes styr på.

Astrid arbejder med nogle fantastiske viklebilleder, hvor vi kunne se potientale at tage udgangspunkt i. Vi ville gerne have at det blev et kæmpestort fællesbillede.

Efter meget snak frem og tilbage lagde vi os fast på rammen.
Eleverne skulle lave viklebillleder både egne og også sammen med andre.
De skulle arbejde med tre størrelser 20x20, 15x15 og 10x10.
Inspirationskilden skulle være et besøg på Aros, hvor de skulle tage billeder oppe i Regnbuen og hvis de havde tid også et foto af et kunstværk, der fascinerede dem.

Astrid skulle arbejde med elevene i to uger. 2x3 lektioner. Hun sørgede for oplæg og gik rundt som inspirationskilde og motivator. Vi lærere støttede op og hjalp til.

De to arbejdsgange var bygget op forskelligt.
Første gang fik de en introduktion til viklebilleder og arbejde med moodboards. Målet var at eleverne nåede at lave deres eget moodboard og få lavet deres første viklebillede.
Næste gang skulle de arbejde i små grupper, hvor de sammen skulle lave viklebilleder,
Undervejs i processen skulle eleverne sammen med Astrid samle alle disse små viklebilleder til collagepuslebrikker, der voksede.

Lærergruppen skulle sørge for at have skåret maskinpap til alle elever. Vi har 115 elever på årgangen. Så det ganget med 3 endte med at blive mindst 350 kvadrater. Det sled noget på skæremaskinen.
Vi havde en del garn selv, men Astrid havde skaffet garn fra Tekstilmuseet i Herning, som vi var oppe at hente.

Det færdige billede ville blive kæmpestort. Målet var at få det udstillet på Dokk1.

Vi havde alle en god fornemmelse i maven da vi gik fra mødet. Det kunne ikke blive andet end godt:)


Efter vinterferien var vi klar til at gå i gang

Optakt til forløbet:
Alle klasser var på besøg på Aros til en omvisning. De mødte værket Valkyrien AF Joana Vasconcelas, der hænger som en gigant i indgangen til museet. Der blev talt om strukturer, farver, teknikker og udtryk. Eleverne var også forbi Willumsens farverige udstilling. Oppe i Regnbuen skulle eleverne tage billeder af hinanden i den farve, der talte mest til den enkelte elev. Billederne skulle vi arbejde videre med tilbage på skolen. Vi havde også skrevet hjem til forældre om de havde garn i deres gemmer, som vi måtte få. Garnet havde eleverne med i skole.




Forløbet i håndværk og designlokalet var sat til to arbejdsgange.

1. undervisningsgang:
Astrid holdt oplæg om processen, hvor eleverne med udgangspunkt i deres eget billede skulle lave et moodboard ud fra de farver billedet havde. De havde adgang til garn i utallige farver og kvaliteter bl.a. fra Tekstilforum i Herning og eleverne selv, stof sponsoreret fra Kvadrat, papstykker, malertape og perler.
Målet for første undervisningsgang var at få lavet et moodboard og deres første viklebillede.
Eleverne har arbejdet med kendskab til farver, tekstiler, arbejdsprocesser og det at omsætte en oplevelse til billede.

Den første store udfordring var elevernes fotos. Da vi skulle i gang var deres fotos ikke printet ud, men lå fortsat på deres mobiler. En kænpe brøler. Der gik meget træls tid med at få sendt billeder til min computer, hvor jeg skulle få det printet ud. Det kan godt være at nogle mener at elever er digitale indfødte. Men flertallet kan ikke finde ud af at sende et billede fra deres mobil til en email.

Astrid holder oplæg for et af holdene

I gang med at lave moodboard

Et færdigt moodboard
I gang med første viklebillede

2. undervisningsgang
Denne gang skulle eleverne i 3-4-mandsgrupper lave fælles viklebilleder. Hver elev i gruppen valgte to garnnøgler. Gruppen skulle nu sammen kigge på de udvalgte farver og i fælleskab vælge hvilket stof, de skulle bruge til de fælles viklebilleder. En udfordring for mange af eleverne. For der skulle være enighed i gruppen.

Hver elev i gruppen fik udleveret et kvadrat på 20x20 cm.  Her skulle de sætte et stk stof og en vikling. Når alle elever i gruppen havde gjort det sendte de rammen videre.
Der opstod diskussioner i grupperne om man måtte bruge hinandens farver eller kun måtte vikle med sit eget. Vi lod det være op til hver enkelt gruppe at lave reglerne for samarbejdet.

To gruppers fælles arbejde

Herefter færdiggjorde eleverne ders viklebillede fra forrige gang eller gik i gang med små viklebilleder, hvor kvadratet var gamle bogforsider.

For- og bagsider på bøger, der er skåret til 10x10 cm kvadrater. Klar til at blive viklet på

De færdige viklebilleder blev samlet oppe på gulvet i en klasse løbende. Det var spændende at se hvordan "puslebrikkerne" konstant ændrede form og farve.


Når eleverne kom op med deres viklebilleder arbejdede de sammen med tekstilkunstnerren Astrid om hvor de ville lægge deres viklebillede og flytte rundt på brikkerne. En dynamisk og spændende proces. Viklebillederne lå som små øer rundt på gulvet. De voksede og nærmede sig hinanden.

En vikleø i udvikling

Og her en anden ø

Nogle af elever hjalp Astrid med at få "vikleøerne" op på store sorte plader , som de skulle limes på.







Viklebillederne er nu blevet limet fast på 11 plader a´ 120x80 cm og ligger nu i pres i lokalet


Næste skridt er at få hængt det kæmpestore puslespilsbillede med viklerier op på Dokk1.
Det bliver fantastisk:)

Lægger man pladerne ved siden af hinanden bliver viklebilledet 13 meter langt.

Som årgang har det været utroligt spændende at samarbejde med en tekstilkunster, der kom med sine fagligheder og kompetencer. Det gør vi gerne igen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar