onsdag den 25. maj 2016

Hvis din hest er død, så stå af

I marts måned valgte jeg at stå af min hest, som jeg har reddet på siden jeg startede mit lærerliv.
Min trofaste hest og jeg trivedes ikke med de nye arbejdsforhold. Jeg har i de seneste år haft perioder i mit lærerliv, hvor hesten og jeg ikke kunne komme i takt med reformen og det har slidt.
Hesten repræsenterer min måde at interagere i skolens rum og tackle de udfordringer, der kommer. Og jeg må bare erkende at min taktik ikke har virket efter hensigten.
Min naive tro på at jeg sagtens kunne fortsætte min måde at arbejde på som før reformen, ved bare lige at stramme op, blive mere effektiv og.........


Jeg skal revurdere mig selv og min tilgang til  mit arbejdsliv. Min trofaste hest er sendt til krematoriet og lige nu arbejder jeg på at skabe en ny platform til mig selv som lærer, hvor jeg fortsat kan finde plads til det, som jeg brænder for som underviser.

Min nærmeste leder har været en stor støtte for mig og jeg har sammen med hende lavet en plan for mit fortsatte lærervirke. 

Den store hurdle er tiden. Der er mindre af den og hvordan forvaltes den bedst. 

I den første periode på tre uger var jeg fuldtidssygemeldt og brugte tiden på at komme ned i gear. Min krop var i konstant alarmberedskab og kunne ikke slappe af. Her fandt jeg hjælp i bogen Stressfri på 12 uger, som blev lidt af en bibel for mig i starten. Herefter startede jeg igen op på skolen i et reduceret skema. Det har været vigtigt for mig at være handlingsorienteret i denne proces. 

Samtidig har jeg haft fokus på at ændre på mange af mine vaner. 
Jeg har skåret ned på mit kaffeforbrug, så jeg kun drikker en kop om morgenen og en om eftermiddagen. Min 3. klasse har fået besked på at holde øje med at jeg kun drikker te. Og det tager de meget alvorligt:)
Nu har jeg mad med til frokost hver dag (det var sjældent før i tiden, hvor jeg levede på kaffe)
Jeg har fjernet min mobil fra sengebordet og købt et vækkeur, så jeg ikke lige tjekker mobilen inden sengetid eller bliver forstyrret af lys fra skærmen i løbet af natten.
Det er forbudt at tjekke intra hjemme.
Jeg lægger min arbejdstid på skolen og må ikke arbejde hjemme ( I Aarhus kommune har lærerne 5 timer om ugen til hjemmeforberedelse)
Jeg skal gå i snit 30 km om ugen (kan ikke løbe på grund af knæproblemer)
Jeg har skåret drastisk ned på min fjernsynskigning og har fået tid til at læse bøger igen. Det er fedt.

For at få et overblik over hvad min tid egentlig gik med har jeg i en periode skrevet alt ned, hvad jeg lavede og hvor lang tid jeg brugte på det. Det har været en øjenåbner på nogle områder.

Jeg har haft samtaler med min pædagogiske leder hver uge i starten og vi har sammen set på hvad jeg har brugt tid på og hvor jeg skulle skære.

Min leder har fundet en erhvervspsykolog Birgitte Nørbo, som jeg har fået nogle timer hos. Hun har taget nogle test på mig, der skal vise mig, hvordan jeg arbejder og hvordan jeg kan tackle hverdagen anderledes. Sidst fik jeg gennemgået en disc profil, der viser hvilke karaktertræk, der er typiske for mig i mit arbejde. 

Nu har jeg været i gang på min arbejdsplads i 6 uger. Jeg er blevet klogere på hvor jeg skal lægge arbejdsindsatsen. Men jeg ved også at det er en marathon, som jeg er i gang med. Det tager tid at ændre vaner og til tider sidder jeg også med følelsen af at få stækket mine vinger. Men jeg ved også at hvis jeg ikke lærer det nu, så må jeg forlade folkeskolen.

Jeg kan godt lide at prøve nye ting af og gøre tingene lidt skævt eller på en anden måde. Nogle gange kan mit hoved føles som en popcorngryde, hvor ideerne popper op. I stedet for at bruge ideerne til nye tiltag og ekstra ting, vil jeg arbejde på at flytte denne energi ind i den undervisning, som vi SKAL lave. 

Mit første tiltag er at få mine elever til at lave undervisningsmateriale til hinanden. Det vil mine kommende indlæg på bloggen handle om.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar