fredag den 17. april 2015

Zoologisk have i min 2. klasse

Min klasse har kastet sig over et nyt projekt i dansk og billedkunst.
Vi arbejder på at få lavet en zoologisk have fyldt med dyr og dyrepassere, der kan fortælle og vejlede om deres dyr.
Projektet slutter med at vi på næste fredag inviterer elevernes familier på besøg.
Her vil et par klasseværelser og et fællesrum være omskabt til Engdal ZOO.


Min egen udfordring i projektet er/har været at prøve at bruge planlægningsværktøjet Forenklede Fælles Mål  fra Aalborg Kommune.

Her kan I se hvordan mit vilde dyr emne ser ud. Den har i løbet af forløbet ændret sig undervejs. En af mine udfordringer har været at lave evalueringer undervejs.

Første uge (uge 16):

På besøg i Aalborg ZOO
Vi startede med at tage en tur til Aalborg ZOO sammen med en flok forældre, der hjalp med kørsel og var hjælpere under turen. Undervejs var jeg flittig med at få taget billeder af vores oplevelser.
Dagen efter skulle eleverne lave en Animoto om turen og deres oplevelser.

Jeg havde lagt billeder fra turen på skolens fælles drev, hvor eleverne kunne finde dem og lavet min egen Animoto, for at give eleverne et indtryk af hvordan produktet kunne ende




Klassen har ikke arbejdet med programmet før. Undervejs havde vi problemer med skolens netværk og oplevede flere gange at elevernes arbejde forsvandt, så de måtte starte forfra. Virkelig en "dræber" for elevernes motivation. 
De forskellige små film/diasshows blev gemt på en klassekanal på Skoletube. Til vores ZOO-aften vil vi lave en biograf, hvor elevernes film vises.

Her er Sofies resultat



Alle elever skulle vælge hvilket dyr de ville arbejde med og målet var at alle elever fik en makker at arbejde sammen med.
Vi brugte portalen Verdens-dyr.dk. Her skulle eleverne finde deres dyr og læse om det. Portalen giver eleverne mulighed for at læse teksten i forskellige sværhedsgrader. Så selv de svage elever kan læse/lytte om deres dyr. 
Som støtte fik de et A3-papir med et skema, hvor de kunne skrive stikord om for eksempel  føde, levevis, formering etc. Jeg havde brugt de afsnit som på portalen.


Jeg vil gerne træne eleverne i at skrive stikord undervejs, mens de læser en tekst. Det er svært og vi havde flere snakker om hvad stikord er og hvordan man kan skrive med få og vigtige ord. 
Jeg havde oprindeligt haft planer om at lave en enkel Wiki, hvor eleverne skulle skrive om deres dyr. Havde endda nået at lave Wikien om vilde dyr, som de skulle skrive i, inden jeg fik kolde fødder. Måske var det lige ambitiøst nok at pøse så meget nyt over eleverne. Derfor valgte jeg i stedet for at arbejde med fagteksten i Google Drev. Vi har tidligere arbejdet i Google Drev og eleverne kender en del til det. 
Fredag skulle vi arbejde videre med at læse om de forskellige dyr og komme igang med fagteskterne. Men alle netværk på skolen var nede, så vi spildte to lektioner på ingenting. Dyb frustration at stå med 24 elever, der ikke kan komme på computerne, hvor vi både skal læse og skrive. Jeg havde ingen alternativer til dem.

Uge 2:
I denne uge havde jeg to hele dage til at arbejde med klassen. Den første af dagene arbejdede vi praktisk. Pladerne, hvor dyrene skulle bo, skulle males og dyrene skulle formes i selvtørrende ler.


Jeg havde min computer med i billedkunstlokalet og når et makkerpar var færdige med deres plade, kom de hen til mig og valgte to billeder med deres dyr, som jeg printede ud og som de kunne hente på kopimaskinen på biblioteket. Det gav lidt luft og bevægelse mellem de to aktiviteter. Jeg har ikke tidligere arbejdet med den type ler og vil heller ikke anbefale det. Det var svært at forme i detaljer og også sværere at arbejde med i forhold til alm. ler. 

Over middag skulle klassen i gang med at skrive videre om deres dyr i Google Docs. De fik et kort oplæg om hvordan fagteksten skulle opbygges med afsnit og billeder. Jeg havde lavet en tekst om ulven med den opbygning, som jeg forventede af dem. På dette tidspunkt var de godt møre og det var svært at bevare koncentrationen.

Andendagen var også delt i en praktisk del og en computerdel. 
Først skulle dyrene males og her løb vi ind i store problemer, fordi flere af dyrene var gået i stykker. Vi forsøgte efter bedste evne at reparere dem med limpistol.
Bagefter skulle dyrenes boområder indrettes. Eleverne havde ugen før samlet diverse naturmaterialer sammen og jeg havde suppleret med forskellige ting. I denne proces var der ingen facitlister. Eleverne havde frie hænder til at skabe deres eget.



I slutningen af dagen skulle der igen arbejdes videre med deres tekster. Min erfaring fra ugen før havde gjort at jeg havde printet tekster ud om de tolv dyr, vi arbejder med. Så vi havde dem at bruge, hvis netværket svigtede. Siderne blev udleveret til eleverne, så de kunne læse på papir i stedet for på portalen. Men det skabte en ny udfordring. For nogle elever valgte at skrive direkte af fra siderne istedet for at skabe deres egen tekst. Igen måtte vi have en snak om hvorfor det ikke er ok bare at kopiere en andens tekst. F.eks. kunne de to elever ikke forklare hvad et ådsel var. De havde bare skrevet teksten af uden at forstå indholdet. Nu er jeg spændt på hvad der sker i næste uge, hvor vi skal afslutte tekstarbejdet.

Der kommer en opfølgning på hvad vi laver i næste uge.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar