onsdag den 17. september 2014

Forfatterspirehistorier i 2.A

Et af mine mål i min undervisning er at gøre mere brug af elevernes egne arbejder og tanker, når vi har undervisning. F.eks. at tage udgangspunkt i deres egne tekster, når vi snakker om at gøre tekster bedre eller bruge deres ideer til at skrive nye historier. Det ville jeg gerne prøve af på forskellige måder i et tekstforløb, som vi er midt i lige nu.

Min klasse er tilmeldt forfatterspirekonkurrencen på portalen Frilæsning.dk.
Der er tre emner som de kan vælge imellem. Enten skulle de skrive en gyser om en skole med en uhyggelig gammel hal, eller en historie med en anderledes lærer og til sidst kunne de vælge et billede, hvor nogle elever havde en eller anden form for konflikt.

Jeg valgte at prøve at lave en brainstorm med eleverne, hvor de først fik et fælles oplæg omkring de tre emner. Frilæsning.dk havde lavet alt forarbejdet for mig, så jeg kunne vise de slides, der var lavet til konkurrencen.
Så fik alle elever et blankt stykke A5-papir, hvor de skulle skrive stikord til en historie. Når de var mente at de var færdige. Gik de ud til Tobias min ekstra voksne i klassen og fortalte om deres ide til en historie til ham og Ipaden.


Alle deres historier har jeg så samlet til en lille film.
Filmen blev klassens oplæg dagen, hvor vi så filmen sammen. Lydkvaliteten er ikke det bedste, men det giver et indtryk.


Nogle af de historier som blev fortalt, havde jeg sat ind i en handlingsbro med sætninger og stikord.

Nu skulle eleverne bestemme sig for hvilken historie de skulle skrive. Men først udfyldte de en handlingsbro, inden de gik i gang på computeren.



Vi arbejder i Google Drev. Jeg havde oprettet en mappe, som jeg havde delt med klassen. I denne mappe oprettede eleverne deres eget dokument, som de navngav efter eget navn. Så kan vi finde rundt i hvem der skriver hvad.


Og nu skal vi bare have skrevet løs. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar