lørdag den 5. april 2014

Kulisser til læseteater

I går optrådte min 1. klasse med læseteater for deres familier.
Vi havde sammensat et lille program med tre læseteaterstykker (Fundet på Skolekom).
Til hvert stykke havde vi nogle oplæsere og nogle skuespillere. Oplæserne læste op fra manuskript og skuespillerne mimede til.

Når jeg laver teater med mine elever vil jeg gerne omkring hele processen med dem og det er lidt svært i 1. klasse. Derfor har jeg valgt en alternativ løsning, når vi snakker om kulisser til stykkerne.
Jeg bruger en projektor, der kaster billede op på et stort hvidt lærred bagest på scenen. Så har eleverne mulighed for selv at lave kulisser til vores forestilling.

Vi spillede Prinsessen på ærten, De tre bukke bruse og Storken og ræven og jeg valgte derfor at bruge tre forskellige teknikker.
Eleverne har tegnet på papir og på computer og malet med vandfarve. Alle har skullet bidrage med et forslag til hvert stykke. Så har jeg bagefter valgt billeder ud til en Power Point.
Jeg har ikke nødvendigvis valgt de pæneste billeder. Men har også været bevidst om at så mange forskellige elever bidrog til kulisserne.
De tegnede billeder og billederne lavet med vandfarve har jeg scannet ind på skolens kopimaskine som jpeg-filer. Lige klar til at smide i en Power Point.

Sådan så det ud, da eleverne spillede Prinsessen på ærten:



Eleverne spillede først teater for deres familier og bagefter havde vi kæmpe fælles buffet i personalerummet. Vi endte med at blive ca. 130 mennesker. En fantastisk aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar